Filozofski fakultet Banja Luka
Odsjek za psihologiju

 
Početak Obaviještenja Biblioteka Mapa

ŠKOLSKA PSIHOLOGIJA

Ispit:
usmeni

Program predmeta

A. PROGRAM PREDAVANJA

1. Školska psihologija kao nauka u sistemu psiholoških nauka

  • Razvoj školske psihologije kao nauke
  • Izvori saznanja i glavne istraživačke metode školske psihologije

2. Školska psihologija i eksperimentalne činjenice o razvoju i učenju

  • Razvojni stadiji i postepenost u razvoju i učenju
  • Individualne i polne razlike u razvoju i učenju
  • Kritički periodi razvoja i učenja
  • Kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj i učenje
  • Savremene teorije i istraživanja o razvoju i učenju (Pijaže, Vigotski, Bruner, Erikson)
  • Optimalan razvoj i učenje-zrelost djeteta za polazak u školu

3. Primjena osnovnih principa i teorija učenja na oblast nastave i vaspitanja

  • Osnovni oblici i principi učenja i njihova primjena u školskom učenju (rano učenje, učenje uslovljavanjem, instrumentalno učenje, učenje uviđanjem, učenje putem otkrića)
  • Bihejvioristička interpretacija procesa učenja i nastave
  • Kognitivne teorije učenja i nastave
  • Principi humanističkih teorija učenja i njihova primjena na oblast nastave i vaspitanja
  • Učenje po modelu i njegov značaj za nastavu i školsko učenje

4. Kognitivni stilovi i stilovi učenja

  • Pojam, vrste i odredbe kognitivnih stilova i stilova učenja
  • Uticaj različitih kultura na formiranje saznajnih stilova
  • Doprinos kognitivne psihologije proučavanju nastave i školskog učenja
  • Metakognitivne sposobnosti i učenje
  • Socijalna interakcija, kognitivni razvoj i učenje

5. Savremena shvatanja sposobnosti i sistemi razvijanja kreativnosti u nastavi i školskom učenju

  • Gilfordov model strukture intelekta, stilovi učenja i razvoj kritičkog mišljenja i kreativnosti
  • Sternbergova teorija sposobnosti
  • Gardnerova teorija sposobnosti i njena primjena na oblast nastave i vaspitanja
  • Višestruke sposobnosti i emocionalna inteligencija
  • Shvatanje o fluidnoj i kristalizovanoj inteligenciji i njihov značaj za nastavu i školsko učenje
  • Sposobnosti za učenje i predviđanje školskog uspjeha učenika

6. Razredna atmosfera i motivacija u školskom učenju

  • Socijalno-emocionalna klima u razredu
  • Razvijanje produktivne razredne klime i interakcija nastavnik-učenik
  • Motivacija za učenje i kako motivisati učenike
  • Humanistička psihologija motivacije
  • Lokus kontrole i školsko postignuće
  • Teorija atribucije i motivacija postignuća
  • Interaktivno učenje i uloga pitanja u razvijanju mišljenja i sposobnosti za učenje

7. Sposobnosti za učenje i transfer učenja

  • Fiziološke osnove procesa učenja
  • Lokalizacije psihičkih funkcija i stilovi učenja
  • Efikasne strategije učenja i mjerenje sposobnosti učenja
  • Transfer učenja i načini njegovog ispitivanja
  • Ispitivanje opštih i specifičnih sposobnosti za učenje i njihov značaj za nastavu i školsko učenje

8. Psihološki problemi vaspitanja i nastave

  • Individualizacija nastave i učenja
  • Nivo razvijenosti sposobnosti i osobine ličnosti i individualizacija nastave i učenja
  • Gotovost djeteta za polazak u školu
  • Taksonimija vaspitno-obrazovnih ciljeva ukognitivnom i afektivnom području i njena primjena na oblast nastave i vaspitanja
  • Učenje putem kompjutera i individualizacija nastave
  • Rad sa djecom koja imaju poteškoća u učenju i ponašanju
  • Rad sa darovitim i talentovanim učenicima
  • Psihološke osnove vaspitnih planova i programa
  • Mentalno zdravlje nastavnika
  • Savremene teorije učenja kao teorijska osnova instrukcije u nastavi i školskom učenju

9. Psihološki aspekti mjerenja i evaluacije u nastavi i učenju

  • Pojmovno određenje mjerenja i evaluacije
  • Skale mjerenja
  • Ciljevi mjerenja i izrade testova za mjerenje znanja, sposobnosti i osobina ličnosti
  • Kriterijski i normativni testovi znanja-način izrade i ciljevi primjene
  • Taksonomija vaspitno-obrazovnih ciljeva, mjerenje i evaluacija
  • Osnovni statistički pojmovi u mjerenju i evaluaciji
  • Vrednovanje i analiza nastavne djelatnosti razredne atmosfere, vrednovanje vaspitno-obrazovnih ciljeva, udžbenika, i sl.
  • Vrednovanje školskog postignuća, metoda i sredstava nastavnog rada

Nazad

www.psihologija.rs.ba all rights reserved (c) 2003,2004

Za sve komentare i predloge, pišite
webmasteru